Kilka trendów dotyczących technologii, które team Chaingers zaobserwował podczas wizyty na tegorocznych targach LogiMAT w Stuttgarcie.
1. Rosnąca konkurencja dla rozwiązania Autostore.
To jedno z najbardziej popularnych i efektywnych urządzeń typu ASRS. Kwestią czasu było zatem, że na rynku pojawią się rozwiązania konkurencyjne.
Na targach zaprezentowano też nową technologię nazwaną (dla niepoznaki 😉) Gridstore – ASRS w znanej konwencji ula, obsługiwany jest przez dwa typy robotów – pobierający i buforujący. Składowane są tu pojemniki do 10m wysokości i o nawet 3 różnych rozmiarach, które w przeciwieństwie do Autostore można mieszać w jednym stosie, co pozwala zmaksymalizować wykorzystanie przestrzeni. Dodatkowo, pojemniki mają możliwość opuszczania systemu na przenośnikach (choć naszym zdaniem do weryfikacji pozostaje kwestia ich trwałości). Możliwość składowania nawet do 50 kg towaru na pojemnik brzmi dobrze, ale należy pamiętać o ograniczeniu wagowym całego stosu – do 1 000 kg.
Kolejną ciekawą propozycją jest InstaPick od Gebhardta. Jest nieco bardziej złożony niż Autostore (i wygląda na dojrzalszą wersję prezentowanego rok temu Upstream’a). Z jednej strony InstaPick używa aluminiowego grida, po którym poruszają się wózki/roboty pobierające pojemniki, a z drugiej strony widoczne są korytarze dostępowe (zwiększające selektywność towaru), w które opuszczane są na taśmie wózki a la Shuttle. Kolejnym krokiem może być sekwencjonowanie (robotyczny put-wall).
Kończąc wątek rozwiązań typu autostore, na Logimat 2023 Attabotics firma Jungheinrich zapowiedziała dość hucznie swojego PowerCube. Z naszych informacji wynika, że w tym roku spodziewają się już realnego wdrożenia systemu w jednym z krajów DACH.
2. Popularność zyskują ramiona robotyczne do obsługi GTP.
W tej edycji Logimat, bardziej niż poprzednio, widoczne były firmy oferujące ramiona robotyczne wspierające kompletację sztukową (piece-picking) z systemów ASRS, przykładem może być RightHand Robotics, AutoPiq, robot Exoteca, Osaro, Kuka czy Universal Robots. Po rozmowach z przedstawicielami firm dochodzimy jednak do wniosku, że na sensowny zwrot z inwestycji w logistyce musimy jeszcze w Polsce poczekać, choć niewątpliwie ramiona robotyczne przestają powoli być jedynie odległą ideą.
3. Rośnie liczba dostawców rozwiązań AGV.
Pierwsze wrażenie, że w tym roku w halach z rozwiązaniami intralogistycznymi jakby gdzieś brakowało wszędobylskich wózków AGV, okazało się jak najbardziej mylne. Przeciwnie – w 2024 r. liczba dostawców rozwiązań tej klasy była tak duża, że AGV otrzymało odrębną halę, gdzie wraz z innymi rozwiązaniami robotycznymi, wystawiło się ponad 100 dostawców.