
Komentarz eksperta
Rok 2024 w logistyce to nie tylko odpowiedź na bieżące potrzeby, ale przede wszystkim przewidywanie i gotowość do przyszłych wyzwań. To, co dziś jest innowacją, wkrótce stanie się standardem – a branża, która opiera się na elastyczności i szybkim działaniu, jest na to gotowa. Jestem szalenie ciekawy co przyniesie rok 2025 w logistyce, ale zanim to nastąpi, poniżej moje krótkie podsumowanie minionego roku.
NIERUCHOMOŚCI MAGAZYNOWE I PRZEMYSŁOWE 2024
Podsumowując, rok 2024 na rynku nieruchomości magazynowych w Polsce charakteryzował się stabilizacją, wyhamowaniem wzrostu czynszów, spadkiem aktywności deweloperskiej, ale również wzrostem popytu, choć w dużej mierze opartym na renegocjacjach. Najemcy coraz bardziej zwracają uwagę na ekologiczne rozwiązania, a rynek dostosowuje się do ich potrzeb.
- Stabilizacja rynku: Rynek magazynowy w Polsce w 2024 roku wszedł w fazę stabilizacji, charakteryzującą się mniejszą aktywnością deweloperską i większym naciskiem na projekty dostosowane do potrzeb najemców.
- Wzrost czynszów wyhamował: Wzrost czynszów był znacznie mniejszy niż w 2023 roku, a w niektórych regionach odnotowano nawet ich spadki. Stawki czynszów bazowych utrzymywały się na stabilnym poziomie, z wahaniami w zależności od lokalizacji i rodzaju obiektu.
- Spadek aktywności deweloperskiej: Aktywność deweloperów w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku wyniosła 2,1 mln mkw., co oznacza spadek o 33% w porównaniu z rokiem poprzednim. Spadł również wolumen rozpoczynanych nowych projektów.
- Wzrost popytu brutto: Popyt brutto na powierzchnie produkcyjne i logistyczne w Polsce w okresie I-III kw. 2024 r. wyniósł 3,8 mln mkw., co stanowi wzrost o 2,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Znaczną część tego popytu stanowiły jednak renegocjacje umów.
- Dominacja nowych umów i ekspansji: W strukturze najmu dominowały nowe umowy i ekspansje, które odpowiadały za 61% wolumenu wszystkich transakcji.
- Największe zapotrzebowanie na powierzchnie: Największe zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową odnotowano w województwach mazowieckim, dolnośląskim i łódzkim.
- Pustostany: Nastąpiła lekka kompresja stóp pustostanów. Na koniec września 2024 roku, zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce osiągnęły poziom 34 mln mkw..
- Powierzchnia w budowie: Na koniec pierwszego półrocza 2024 roku w budowie znajdowało się blisko 2 mln mkw. powierzchni magazynowej. Całkowity wolumen powierzchni w budowie w III kwartale wyniósł 1,9 mln m2 .
- Duża podaż: Całkowita podaż powierzchni magazynowej, dzięki realizacji 1,4 mln m² w pierwszym półroczu, osiągnęła wielkość 32,3 mln m².
- Wzrost znaczenia ESG: Najemcy zwracają coraz większą uwagę na aspekty związane z ESG (Environmental, Social, and Governance), w tym na energooszczędność budynków. Deweloperzy starają się certyfikować obiekty w systemie BREEAM.
- Preferencja istniejących lokalizacji: Z powodu kosztów i trudności z zatrudnieniem, najemcy preferują pozostanie w obecnych lokalizacjach.
- Trend nearshoringu i reshoringu: Obserwowano kontynuację trendu nearshoringu i reshoringu, czyli relokacji produkcji bliżej kooperantów, dostawców i rynków zbytu.
TRENDY TECHNOLOGICZNE W MAGAZYNOWANIU I LOGISTYCE W 2024
- Podsumowując, rok 2024 był czasem dynamicznego rozwoju technologii w magazynowaniu i logistyce, z naciskiem na automatyzację, sztuczną inteligencję i zrównoważony rozwój. Firmy coraz częściej inwestują w innowacyjne rozwiązania, aby zwiększyć efektywność, obniżyć koszty i poprawić jakość obsługi klienta.
Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML):
Systemy informatyczne i platformy:
Technologie mobilne:
Zrównoważony rozwój i ekologia:
Inne trendy:
WYZWANIA I KRYZYSY 2024
Podsumowując, rok 2024 był pełen wyzwań dla łańcuchów dostaw, obejmując zakłócenia w transporcie kolejowym, morskim i lotniczym, a także protesty i awarie systemów.- Strajki w transporcie kolejowym: Niemiecki związek zawodowy maszynistów GDL zorganizował strajk na sieci kolejowej, który spowodował chaos i utrudnienia w transporcie, zarówno pasażerskim, jak i towarowym. Strajk spowodował, że wiele pociągów zostało zatrzymanych jeszcze przed jego rozpoczęciem, aby uniknąć utknięcia na trasach. Deutsche Bahn wprowadziły awaryjny rozkład jazdy z poważnymi ograniczeniami.
- Kryzys na Morzu Czerwonym: Ataki Huti na statki handlowe na Morzu Czerwonym zmusiły firmy transportowe, takie jak CMA CGM i Maersk, do wstrzymania tranzytu przez ten region. Spowodowało to przekierowanie statków wokół Afryki, co wydłużyło czas dostawy i zwiększyło koszty. Maersk zawiesił tranzyt przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską dwukrotnie w ciągu dwóch tygodni.
- Strajki w Lufthansie: Związek zawodowy Verdi ogłosił 27-godzinny strajk pracowników naziemnych Lufthansy, co dotknęło ponad 100 000 pasażerów i spowodowało odwołania lotów. Strajk objął również pracowników Lufthansa Technik, Lufthansa Cargo oraz Lufthansa Engineering & Operational Services.
- Protesty rolników i transportowców: Ogólnopolskie protesty rolników, blokujące drogi, rozszerzyły się na branżę transportową. Przewoźnicy dołączyli do blokad, domagając się m.in. wprowadzenia minimalnych stawek za usługi transportowe. Protesty rolników w wielu krajach UE, w tym we Francji i Niemczech, spowodowały utrudnienia dla transportu drogowego i uwięzienie kierowców na parkingach.
- Awaria systemu Windows: Globalna awaria systemu operacyjnego Windows, spowodowana błędem w aktualizacji oprogramowania, utrudniła prace wielu lotnisk na całym świecie. Spowodowało to odwołanie około 1400 lotów. W Polsce problemy wystąpiły m.in. na lotniskach w Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku.
- Kontrole graniczne: Kilka krajów europejskich, w tym Austria, Francja i Dania, przedłużyło kontrole graniczne w strefie Schengen. Kontrole te powodują utrudnienia w transporcie drogowym i opóźnienia w dostawach.
- Problemy Poczty Polskiej: Poczta Polska zmagała się z gigantycznymi stratami finansowymi, co skutkowało wstrzymaniem wydatków, inwestycji, naboru pracowników oraz podwyżek. Firma planuje sprzedaż nieruchomości.
- Wyjście Everli z Polski: Platforma Everli, która jako pierwsza umożliwiła zakupy przez internet w Biedronce i Lidlu, zakończyła działalność w Polsce.
ROZWÓJ BIZNESU LOGISTYCZNEGO 2024
Poniższe wydarzenia i trendy pokazują, że rok 2024 był rokiem dynamicznych zmian i rozwoju w branży logistycznej, z naciskiem na innowacje, automatyzację, ekspansję na nowe rynki, zrównoważony rozwój oraz adaptację do zmieniających się warunków rynkowych i wyzwań geopolitycznych.- Wzrost optymizmu w sektorze logistyki i łańcucha dostaw Wskaźnik optymizmu w tym sektorze osiągnął najwyższy poziom od pięciu lat, wynosząc 52,2. Poprawa nastrojów jest związana ze słabnącą presją gospodarczą, niższą inflacją i pozytywnymi wynikami PKB.
- Lepsze warunki biznesowe Prawie 6 na 10 przedstawicieli branży ocenia obecne warunki biznesowe jako lepsze lub takie same jak rok temu. Wzrosło również znaczenie umiejętności pracowników w Polsce na tle UE.
- Zwiększone zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe 56% firm odnotowało zwiększone zapotrzebowanie na powierzchnię logistyczną w 2024 r. Wzrost ten jest spowodowany dynamicznym rozwojem e-commerce oraz potrzebą zwiększania zapasów.
- Wzrost znaczenia przepustowości transportu i powierzchni magazynowej Przepustowość transportu jest wskazywana jako czynnik najbardziej pozytywnie wpływający na wyniki firm (39%), a na drugim miejscu znajduje się wielkość powierzchni magazynowej.
- Negatywne czynniki wpływające na branżę Wzrost cen paliw i energii oraz wyższe koszty pracy są wskazywane jako główne negatywne czynniki.
- Transformacja Poczty Polskiej Poczta Polska otrzymała dofinansowanie i rozpoczęła plan transformacji, obejmujący m.in. modernizację IT, optymalizację zatrudnienia i przekształcenie placówek w obiekty handlowe. Wprowadzono również Plan Dobrowolnych Odejść dla pracowników administracji.
- Współpraca Allegro z innymi firmami logistycznymi Allegro rozszerzyło współpracę z Orlenem, umożliwiając dostawy do punktów Orlen Paczka. Ponadto, nawiązało współpracę z DHL, integrując automaty paczkowe DHL Box, punkty odbioru DHL POP i kuriera DHL z programem Allegro Delivery.
- Nowe formaty odbioru przesyłek: DPD uruchomiło pierwszy w Polsce punkt DPD Pickup Drive, umożliwiający odbiór i nadawanie przesyłek bez konieczności opuszczania samochodu.
- InPost nabył Menzies Express i Newstrade: Grupa InPost nabyła pozostałe 70% udziałów Menzies Express i Newstrade, co pozwoli na pełną kontrolę procesu logistycznego w Wielkiej Brytanii.
- Rozwój usług „recommerce”: DHL Supply Chain nawiązało współpracę z Reflaunt w celu optymalizacji procesów logistycznych w sektorze odsprzedaży odzieży używanej.
Rozwój zagranicznych centrów dystrybucyjnych
- Rozszerzenie oferty platform dostaw Pyszne.pl planuje wprowadzić do swojej oferty nowe kategorie produktów, takie jak drobna elektronika.
- Współpraca Poczty Polskiej z Grupą Eurocash Poczta Polska rozszerzyła sieć punktów odbioru i nadawania przesyłek o sieci Duży Ben i Euro Sklep, należące do Grupy Eurocash.
- Wzrost automatyzacji w logistyce Ochama (spółka należąca do chińskiej grupy JD.com) uruchomiła w Polsce zautomatyzowane centrum dystrybucyjne.
- Kontynuacja współpracy logistycznej: DSV i Tchibo Polska kontynuują współpracę w zakresie logistyki i transportu drogowego.
- Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej Globalny rynek logistyki kontraktowej przyspieszył wzrost w 2024 roku. Wartość tego rynku w 2023 roku wzrosła o 3,5%, a prognozy na 2028 rok są obiecujące. E-commerce stanowi znaczącą część przychodów w logistyce kontraktowej.
- Wzrost znaczenia e-commerce Handel internetowy odgrywa coraz większą rolę w logistyce, generując wzrost przychodów. Prognozowany jest dalszy wzrost przychodów z e-commerce B2C w kolejnych latach.
- Stabilizacja na rynku magazynowym Rynek magazynowy wykazuje oznaki stabilizacji po spadku wolumenu inwestycji w pierwszej połowie 2024 roku, a aktywność inwestorów zaczyna się odbudowywać.
- Rosnące znaczenie projektów „brownfield” Inwestorzy coraz bardziej interesują się projektami typu „brownfield”, szczególnie na Górnym Śląsku.
- Wzrost popularności transportu intermodalnego Transport intermodalny zyskuje na popularności jako jeden z głównych trendów w branży TSL.
- Geopolityka i cyberbezpieczeństwo jako główne zagrożenia Napięcia geopolityczne i cyberataki są największymi zagrożeniami dla łańcuchów dostaw. Firmy coraz częściej inwestują w rozwiązania cyfrowe w celu zwiększenia odporności łańcuchów dostaw.
- Wzrost zamówień na Black Friday Eksperci szacują, że tegoroczna liczba zamówień w okresie Black Friday może wzrosnąć o 10% w porównaniu do zeszłego roku.
- Polskie magazyny obsługują Europę Polskie magazyny stają się ważnym zapleczem logistycznym dla całej Europy.
TRANSPORT w 2024
Podsumowując, rok 2024 był trudny dla branży transportowej, szczególnie w transporcie międzynarodowym, z powodu spadku koniunktury i wzrostu kosztów. Pojawiły się jednak pewne pozytywne sygnały, takie jak ożywienie na rynku krajowym i stabilizacja w sektorze magazynowym. W 2025 roku przewoźnicy powinni przygotować się na dalszy wzrost kosztów i zaostrzenie kontroli, a także dostosować się do nowych regulacji środowiskowych.- Spadek koniunktury w transporcie międzynarodowym: Spadek rozpoczął się już w połowie 2023 roku i trwał w roku 2024, z niewielkimi oznakami poprawy pod koniec roku. Głównymi przyczynami były kryzys gospodarczy w Europie, szczególnie w Niemczech, co skutkowało mniejszą ilością zleceń dla polskich przewoźników.
- Walka konkurencyjna: Na rozdrobnionym rynku przewoźników, nawet niewielkie wahania koniunktury wywoływały ostrą konkurencję, która nie zawsze była uczciwa, co prowadziło do zaniżania cen.
- Ceny spotowe niższe niż kontraktowe: Ceny na rynku spotowym utrzymywały się poniżej cen kontraktowych, co było kuriozalną sytuacją, gdyż to duże firmy kontraktowe powinny mieć niższe ceny ze względu na optymalizację kosztów.
- Ekspansja spedycji na rynek kontraktowy: Spedycje aktywnie wchodziły w kontrakty, wykorzystując niższe ceny przewoźników spotowych, co zagrażało większym firmom transportowym.
- Wzrost restrukturyzacji firm transportowych: Wzrost liczby restrukturyzacji firm transportowych, na przykładzie Śląska, gdzie odnotowano ośmiokrotny wzrost w porównaniu z okresem sprzed dwóch lat.
- Ożywienie na rynku krajowym: W przeciwieństwie do transportu międzynarodowego, na rynku krajowym dało się zauważyć pewne ożywienie, szczególnie w sektorze FMCG i handlu detalicznym, z widocznymi „peakami” przed świętami.
- >Wzrost znaczenia rynku krajowego dla polskich przewoźników: Firmy, które zdywersyfikowały działalność, dzieląc ją między transport międzynarodowy i krajowy, mogły uznać to za dobrą decyzję.
- Stabilizacja na rynku magazynowym: Po okresie dużych wzrostów w czasie pandemii, rynek magazynowy w 2024 roku ustabilizował się. Polska przekroczyła 33 miliony metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej i stała się piątym rynkiem w Europie pod względem dostępnej powierzchni.
- Wzrost wynajmu powierzchni magazynowej: W ciągu trzech kwartałów 2024 roku wynajęto blisko 4 miliony metrów kwadratowych powierzchni magazynowej, z czego większość stanowiły nowe powierzchnie.
- Stabilny poziom pustostanów: Poziom pustostanów ustabilizował się na poziomie około 8%, co uznano za zdrowy poziom na tle innych krajów.
- Boom w e-commerce: Sprzedaż internetowa rosła, a wyniki firm takich jak InPost wskazywały na wzrost sprzedaży o 20%. Jednocześnie sprzedawcy internetowi odczuwali presję ze strony platform sprzedażowych, które podnosiły opłaty.
- Wzrost kosztów pracy: Koszty pracy dla pracodawców w transporcie wzrosły o około 1000 zł na pracownika, z czego tylko niewielka część trafiła do kierowców. W 2025 roku spodziewany jest dalszy wzrost kosztów, wynikający z podwyżek płacy minimalnej i składek ZUS.
- Problemy z zatrudnieniem kierowców: Kurczenie się polskiego rynku pracy, starzenie się kierowców i trudności z pozyskiwaniem pracowników z zagranicy były znaczącym problemem.
- Długie terminy oczekiwania na dokumenty: Polska ma najdłuższe w Europie terminy wydawania dokumentów komunikacyjnych, co utrudnia działalność firm transportowych.
- Nowe regulacje dotyczące tachografów: W 2024 roku wprowadzono obowiązek wymiany tachografów na nowsze modele, co wiązało się z kosztami i problemami z dostępnością warsztatów. Szacuje się, że do końca roku tylko około połowa pojazdów miała wymienione urządzenia.
- Zaostrzenie kontroli: Wzrost częstotliwości i zakresu kontroli, w tym kontroli odpoczynków tygodniowych, kabotaży i płac sektorowych, które miały być bardziej szczegółowe w 2025 roku. Okres kontroli na drogach ma być wydłużony do 56 dni.
- Dyrektywa o pracy za pośrednictwem platform internetowych: Dyrektywa unijna, która może objąć firmy kurierskie, potencjalnie zwiększając koszty zatrudnienia, poprzez wymóg zatrudniania kurierów na umowę o pracę.
- Wymogi ESG i dekarbonizacja: Coraz więcej firm musi raportować działania związane z ESG, a klienci oczekują danych do swoich raportów. Firmy są zmuszone do dekarbonizacji i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
- Wprowadzenie normy Euro 7: Nowe przepisy dotyczące emisji spalin, które zaostrzają normy, szczególnie dla autobusów i samochodów ciężarowych. Wprowadzenie paszportów ekologicznych dla nowych pojazdów. Norma Euro 7 wprowadza również regulacje dotyczące maksymalnego okresu eksploatacji pojazdów i trwałości akumulatorów.
- Zakaz przewozu jednorazowych e-papierosów: Niektóre firmy transportowe, np. Cargolux, wprowadziły zakaz przewozu jednorazowych e-papierosów ze względu na ich szkodliwy wpływ na zdrowie i środowisko.
- Wzrost opłat drogowych: Planowane zmiany w systemie opłat drogowych, które mogą zwiększyć koszty dla najbardziej emisyjnych pojazdów.
- Potencjalne zmiany w globalnych łańcuchach dostaw: Zmiany w polityce handlowej USA mogą wpłynąć na przepływ towarów i dać szansę na zwiększenie eksportu z Polski, ale jednocześnie mogą zwiększyć konkurencję ze strony Chin na rynku europejskim.
Lista wydarzeń w podziale na kategorie
Obiekty magazynowe i logistyczne – inwestycje, uruchomienia, rekordy
1. DSV rozpoczęło operacje w nowym terminalu drobnicowym w Rzeszowie nastawionym na obsługę lokalnych odbiorców więcej >>
2. 7R City Flex Kraków Airport I oddany do użytku więcej >>
3. Najbardziej energooszczędny magazyn w budowie więcej >>
4. Kuehne+Nagel rozszerza działalność w Polsce poprzez nowe centrum przeładunkowe w Gdańsku więcej >>
5. Kardex wybudował w pełni zautomatyzowany magazyn regałowy o wysokości 42 metrów dla RHW Logistik więcej >>
6. Panattoni z trzecim certyfikatem BREEAM Outstanding w Polsce więcej >>
7. Grupa LPP rozbuduje swoje centrum dystrybucyjne w Brześciu Kujawskim o nową halę magazynową o powierzchni 85 tys. mkw więcej >>
8. Allegro pierwszym najemcą w City Logistics Kraków Airport II więcej >>
9. Hillwood rozpoczyna realizację swojej pierwszej inwestycji na rynku poznańskim – kompleksu Hillwood Poznań – Czempiń o powierzchni 130 tys. m2 więcej >>
10. Zadbano SA, lider w kategorii Home Delivery, nowym najemcą w LCube Rzeszów Airport więcej >>
11. Panattoni rozpoczyna budowę parku przemysłowego w Będzinie – docelowo o powierzchni 87 500 m2 przeznaczonych pod logistykę, e-commerce oraz lekką produkcję więcej >>
12. CFE Polska buduje największy w Polsce obiekt logistyczny z drewnianą konstrukcją dachu więcej >>
13. 92,5 mln EUR za Panattoni Park Poznań XI więcej >>
14. 7R i WOOD & Company zrealizują w Parku Tczew III 150 tys. m2 powierzchni logistycznej więcej >>
15. Lineage rozbudowało do ponad 40 tys. miejsc paletowych mroźnię w Lęborku więcej >>
16. DHL otwiera w Teresinie prawie 30 tys. m2 ekologicznej przestrzeni logistyczno-magazynowej więcej >>
17. Panattoni wybuduje 30 tys. m2 nowej powierzchni magazynowej w Zgierzu w okolicach Łodzi więcej >>
18. Prajo, właściciel marek KINGHoff, Klausberg, Kassel, pierwszym najemcą w Panattoni Park Warsaw South IV więcej >>
19. Największa tegoroczna transakcja na rynku powierzchni magazynowych, na ponad 100 tys. m2, została podpisana przez Prime Logistics Wrocław i LX Pantos więcej >>
20. Drugi magazyn typu 7R Green Saver, powstający w Przylesiu w Opolskiem, ma spełniać ambitne kryteria ESG oraz posiadać możliwość uzyskania certyfikatu BREEAM na poziomie Outstanding więcej >>
21. Rozpoczyna się realizacja Panattoni Park Szczecin V, pierwszym najemcą Bidfood (horeca) więcej >>
22. Pierwszy magazyn Notino w Polsce – ponad 25 tys. m2 w Gołuchowie pod Łodzią więcej >>
23. LPP Logistics otwiera w Białych Błotach (okolice Bydgoszczy) kolejne, największe w sieci, fulfillment center o powierzchni ponad 100 tys. m2 więcej >>
24. Tajwańska firma Univacco Europe wynajmuje 5 tys. m2 w Hillwood Łódź Chocianowice więcej >>
25. Panattoni rozpoczęło ostatni etap budowy City Logistics Kraków I więcej >>
26. 41 tys. m2. powierzchni magazynowej powstanie w 7R Gliwice Park I więcej >>
27. Budowa Hillwood & LCube Wrocław East, z 60 tys. m2 powierzchni magazynowej klasy A, została ukończona więcej >>
28. Rohlig SUUS Logistics – nowoczesne centrum logistyczne w Łodzi i trzykrotnie większe zdolności operacyjne więcej >>
29. Panattoni sprzedał zrealizowany dla Orbico Supply obiekt BTS w Teresinie więcej >>
30. Chefs Culinar pierwszym najemcą MLP Business Park Łódź więcej >>
31. Rekordowa ocena BREEM dla 7R Park Wrocław West II więcej >>
32. Nowy, największy w Polsce hub logistyczny InPost w Woli Bykowskiej ma obsługiwać 85 tys. paczek na godzinę więcej >>
33. Wysoko zautomatyzowane centrum logistyczne Kuehne+Nagel obsłuży kraje Europy południowej i wschodniej dla marki Adidas więcej >>
34. Budowa pierwszego kompleksu produkcyjno-logistycznego CTP w Rzeszowie dobiega końca więcej >>
35. Nowy magazyn Toyota Boshoku w Bolesławcu obsłuży polską produkcję foteli i innych komponentów do wnętrz samochodowych oraz transport produktów do Europy Zachodniej więcej >>
36. 74,34 mln EUR Zielonego Kredytu na inwestycję Panattoni w Bydgoszczy więcej >>
37. Rusza budowa 63 tys. m2 parku logistyczno-przemysłowego Panattoni Park Poznań XIV więcej >>
Transport, elektromobilność, flota – testy, wdrożenia, rozwój, prawo
1. Zeroemisyjne dostawy dla klientów PepsiCo więcej >>
2. Cargolux nie będzie przewozić jednorazowych e-papierosów więcej >>
3. Norma Euro 7 ustanawiająca normy emisji z pojazdów i trwałości akumulatorów przyjęta przez Radę UE więcej >>
4. Technologia polskiej firmy Elcar będzie monitorować naczepy Raben więcej >>
5. Przewoźnicy, nie tylko w Polsce, zwlekają z wymianą tachografów więcej >>
Wydarzenia – targi, eventy
1. 13-15 lutego Targi IntraMag w Kielcach więcej >>
2. Konferencja Tomorrow Logistics już 13 marca w Poznaniu więcej >>
3. Międzynarodowe Targi Intralogistyki LogiMAT już 19 marca w Stuttgarcie więcej >>
4. Trwa tegoroczna edycja targów Modernlog więcej >>
5. Za nami kolejna edycja wydarzenia Arena Logistyczna więcej >>
6. Zbliża się XXI Forum Polskich Menedżerów Logistyki więcej >>
7. FM Logistic Operatorem Logistycznym Roku 2024 więcej >>
Kryzysy i zakłócenia w łańcuchach dostaw
1. Maersk ponownie zawiesza rejsy przez Morze Czerwone więcej >>
2. Strajki kolei w Niemczech więcej >>
3. Everli wycofuje się z Polski więcej >>
4. Kryzys na Morzu Czerwonym przekłada się na wzrosty cen i braki w dostawach surowców więcej >>
5. Poczta Polska ze stratą 787 mln zł w 2023 zagrożona upadłością więcej >>
6. Fale rolniczych protestów w całej Europie więcej >>
7. Strajk 25 tysięcy pracowników Lufthansy więcej >>
8. Najprawdopodobniej grupa CMA CGM wstrzyma tranzyt przez Morze Czerwone po tym, jak jej statek został dwukrotnie zaatakowany przez Huti więcej >>
9. Do protestu rolników dołączają transportowcy więcej >>
10. 120 bankructw w branży w pierwszym kwartale 2024, przewoźnicy grożą strajkiem więcej >>
11. Postępowanie sanacyjne w PKP Cargo? więcej >>
12. Prawie 1400 połączeń lotniczych zostało odwołanych w wyniku globalnej awarii Windows więcej >>
13. Kolejne kontrole graniczne w Europie więcej >>
Polityka, instytucje, decyzje, prawo
1. 550 mln zł unijnego wsparcia na polskie inwestycje infrastrukturalne więcej >>
2. Amazon ukarany przez UOKiK więcej >>
3. Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu otrzymał decyzję lokalizacyjną więcej >>
4. Oficjalne rozpoczęcie prac nad trzecim terminalem Baltic Hub więcej >>
5. Nowe porozumienie dotyczące transportu drogowego pomiędzy UE i Ukrainą uwzględnia postulaty polskich przewoźników więcej >>
5. Transport humanitarny dla powodzian zwolniony z opłat e-TOLL więcej >>
Automatyzacja, cyfryzacja, digitalizacja, optymalizacja – inwestycje, testy nowych rozwiązań
1. Setka robotów mobilnych w nowym magazynie DBSchenker w Rudnej w Czechach więcej >>
2. DHL wykorzystuje AI do przyśpieszenia swoich procesów transportowych więcej >>
3. Mondi będzie prowadził inwentaryzację w magazynie za pomocą dronów więcej >>
4. Auchan Polska uruchamia nową odsłonę sklepu internetowego i automatyzuje procesy z platformą Ocado więcej >>
5. Nowy kompleks logistyczno-magazynowy Maspex w Tymbarku ma połączyć istniejący zakład produkcyjny z powierzchnią magazynową za pomocą zautomatyzowanej linii transportowej więcej >>
6. Leleka – Arvato zaprezentowało ramię robotyczne wspomagane sztuczną inteligencją więcej >>
7. Auchan zoptymalizuje łańcuch dostaw ze sztuczną inteligencją RELEX Solutions więcej >>
8. DHL Express Polska uruchamia ShipNow – platformę internetową ułatwiającą nadawanie przesyłek lotniczych więcej >>
9. 73% dyrektorów operacyjnych i menedżerów ds. łańcucha dostaw planuje wdrożenie GenAI więcej >>
10. Pyszne.pl dostarczy jedzenie dronami? więcej >>
11. GXO Logistics wdraża pilotażowo Robot Reflex więcej >>
12. Netto zapobiega marnowaniu żywności z pomocą AI oraz współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności i Caritas Polska więcej >>
13. ILS zwiększa poziom automatyzacji dzięki instalacji systemu Skypod (Exotec) w Europejskim Centrum Logistyki i Rozwoju w Zakroczymiu więcej >>
14. Ocado wspiera platformę e-commerce Auchan w nowym centrum dystrybucyjnym w Wilczej Górze pod Warszawą więcej >>
15. Polski Instytut Transport Drogowego przedstawił koncepcję Banku Informacji Transportu i Logistyki więcej >>
Wzrosty, ekspansje, rozwój sieci sprzedaży, wejścia na nowe rynki
1. 20% wzrosty InPostu więcej >>
2. Centrum Dystrybucyjne LPP Logistics w Rumunii rozpoczęło działalność więcej >>
3. Wzrosty Orlen Paczka w 2023 więcej >>
4. DHL zakończyło przejęcie arabskiego spedytora więcej >>
5. Maspex rusza z wielkimi inwestycjami w obszarze produkcji i logistyki więcej >>
6. DHL Supply Chain i Reflaunt łączą siły, aby zrewolucjonizować sektor recommerce w Europie więcej >>
7. InPost daje możliwość wysyłania listów więcej >>
8. Pierwszy zagraniczny projekt Grupy 7R więcej >>
9. Na polski rynek wchodzi malezyjska sieć MR D.I.Y. więcej >>
10. Allegro podpisało z RUCH umowę dotyczącą dostaw do Orlen Paczka więcej >>
11. DSV i Tchibo Polska podjęły decyzję o kontynuacji wieloletniej współpracy więcej >>
12. Dino Polska otworzyło w Bolewicku (Wielkopolska) swoje dziewiąte w Polsce centrum dystrybucyjne więcej >>
13. Największy polski operator logistyczny, Rohlig SUUS Logistics, otwiera swój pierwszy magazyn na Węgrzech więcej >>
14. Duży Ben i Euro Sklep (Grupa Eurocash) dołączają do sieci obsługi przesyłek Poczty Polskiej więcej >>
15. InPost przedłuża współpracę z Polskim Związkiem Piłki Nożnej więcej >>
16. Amazon chce konkurować z Temu i Shein więcej >>
17. LPP Logistics zainwestuje 450 mln zł w magazyny więcej >>
18. Biedronka (Jeronimo Martins) i DHL planują wspólnie rozwijać sieć automatów paczkowych więcej >>
19. Centra Obsługi Obywatela i Plan Transformacji Poczty Polskiej w firmę „kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową” więcej >>
20. DSV kupuje DB Schenker za ponad 14 mld EUR więcej >>
21. Inpost przejmuje pełną kontrolę nad Menzies Express i Newstrade więcej >>
22. ERLI rozszerza swoje metody dostaw o usługę DPD Kurier więcej >>
23. Prawie 300% wzrost zamówień i nowe zautomatyzowane centrum dystrybucyjne Ochama więcej >>
24. UPS Healthcare rozwija logistykę dla klientów laboratoryjnych więcej >>
25. Spiżarnia otwiera nowy magazyn w Wielkiej Brytanii więcej >>
26. Punkty odbioru, automaty paczkowe i kurier DHL zostaną zintegrowane z Allegro Delivery więcej >>
27. Tezeusz rozwija re-commerce i planuje wejście do Czech więcej >>
28. DPD testuje koncept Pickup Drive więcej >>
29. Pyszne.pl poszerza ofertę więcej >>
Trendy na rynku, analizy
1. 32,7 mln m2 łącznych zasobów nowoczesnej powierzchni magazynowej na koniec pierwszego kwartału 2024 r. więcej >>
2. Perspektywy dalszego rozwoju według najnowszego Raportu o stanie rynku pocztowego w 2023 r. więcej >>
3. Ożywienie w sieciach drobnicowych w Polsce i Europie więcej >>
4. Rekordowy optymizm w logistyce i łańcuchu dostaw więcej >>
5. JLL przewiduje stabilny rozwój polskiego rynku magazynowego w najbliższych latach więcej >>
6. „Brownfield” – rośnie zainteresowanie inwestycjami na terenach zdegradowanych i przemysłowych więcej >>
7. 33,52 mln m2 całkowitych zasobów powierzchni magazynowej w Polsce na koniec 2 kwartału 2024 r. więcej >>
8. Optymistyczna perspektywa rozwoju globalnej logistyki kontraktowej więcej >>
9. Automaty paczkowe najlepszą opcją dostawy dla ponad 80% Polaków kupujących w internecie więcej >>
10. Stabilizacja na rynku logistycznym w Europie więcej >>
11. Hiszpańskie porty przejmują ruch z Morza Sródziemnego więcej >>
12. Skracanie łańcuchów dostaw, rosnąca popularność transportu intermodalnego i realizacja celów zrównoważonego rozwoju to obecnie 3 kluczowe trendy w branży TSL więcej >>
13. Optymistyczne prognozy na zbliżający się Black Friday więcej >>
14. Wzrosty (i ograniczenia) krakowskiego rynku logistycznego więcej >>
15. Geopolityka i cyberbezpieczeństwo najpoważniejszymi zagrożeniami dla światowych łańcuchów dostaw więcej >>
16. Analiza i optymalizacja warunkami dalszego rozwoju polskiego rynku magazynowego więcej >>